Deklaracja dostępności
Teatr Lalki i Aktora w Wałbrzychu zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r.
o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Deklaracja dostępności dotyczy strony https://teatrlalek.walbrzych.pl/.
Data publikacji strony internetowej:
Data ostatniej istotnej aktualizacji:
Stan dostępności cyfrowej
Ta strona internetowa jest w pełni zgodna z załącznikiem do ustawy o dostępności cyfrowej z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Niedostępne treści
Niezgodność z załącznikiem
- W filmach nie ma napisów;
- Część pól formularza kontaktowego ma etykiety niepowiązane z polami.
W razie problemów, możesz kontaktować się z nami, pisząc także na adres
e-mailowy lub dzwoniąc do nas.
Nadmierne koszty
„Wirtualny spacer” nie jest dostępny cyfrowo. Zapewnienie dostępności
tej funkcji oznacza bardzo wysokie koszty. Oceniliśmy to na podstawie
Analizy kosztów dostępności cyfrowej funkcji wirtualnego spaceru.
Treści nieobjęte przepisami
- Dokumenty opublikowane przed 23 września 2018r. nie są dostępne
cyfrowo. Jeśli potrzebujesz, któregoś z nich w formie dostępnej,
skontaktuj się z nami i wskaż, o który dokument chodzi. - Transmisje obrady Rady, podczas prezentacji na żywo, nie mają
napisów. W ciągu 7 dni po transmisji, publikujemy stenogram z tych
obrad.
Przygotowanie deklaracji dostępności i jej aktualizacja
-
- Data sporządzenia deklaracji:
- Data ostatniego przeglądu deklaracji:
Teatr lalki i Aktora w Wałbrzychu – warunki techniczne publikacji i struktura dokumentu elektronicznego deklaracji dostępności.
21
Deklarację sporządziliśmy na podstawie badania przeprowadzonego przez
firmę BAJAN. Wyniki badania przedstawia Raport z audytu.
Gdy podstawą oceny było oświadczenie wykonawcy
Deklarację sporządziliśmy na podstawie oświadczenia przedstawionego
przez firmę BAJAN, która zadeklarowała zgodność z wytycznymi WCAG 2.1 na
poziomie AA. Wykonawca przedstawił stosowne oświadczenie.
Udogodnienia, ograniczenia i inne informacje
Sekcja jest dobrowolna. Zaczyna się śródtytułem: Udogodnienia, ograniczenia i inne
informacje. Jest to obowiązkowa forma tego śródtytułu i musi być wiernie odwzorowana.
W tej sekcji podmiot publiczny może umieścić wszelkie inne uwagi i informacje o dostępności
cyfrowej strony internetowej lub aplikacji mobilnej. Mogą to być na przykład:
• oświadczenia o spełnieniu niektórych wymagań dostępności cyfrowej (kryteriów sukcesu)
na wyższym poziomie, niż obowiązujący;
• informacje o środkach zaradczych, które zostaną podjęte przez podmiot publiczny, aby
zapewnić dostępność cyfrową treści niedostępnych, w tym o ramach czasowych
wprowadzenia tych środków w życie;
• wskazówki i ostrzeżenia dotyczące korzystania z komponentów strony lub aplikacji
mobilnej, które mimo technicznej zgodności z wymaganiami, mogą sprawiać niektórym
użytkownikom problemy z obsługą;
• szczegółowe informacje o wynikach przeprowadzonego badania dostępności cyfrowej, w
tym na przykład odnośnik do raportu z audytu dostępności cyfrowej wykonanego przez
eksperta, o ile jest dostępny;
• informacje o formalnym zatwierdzeniu deklaracji dostępności (na poziomie
administracyjnym lub politycznym);
• wszelkie inne treści uznane za stosowne.
Wzorzec:
Udogodnienia, ograniczenia i inne informacje
Ministerstwo Cyfryzacji – warunki techniczne publikacji i struktura dokumentu elektronicznego deklaracji dostępności.
22
Elementy w których zapewniono wyższy od wymaganego poziom
dostępności cyfrowej
Wszystkie materiały wideo zawierające treści mówione są tłumaczone na
język migowy.
Plany likwidacji błędów dostępności cyfrowej
Planujemy przed końcem 2025 przebudować stronę. Podczas przebudowy
zamierzamy zlikwidować wszystkie błędy dostępności cyfrowej o których
mowa powyżej.
Skróty klawiszowe
Sekcja jest opcjonalna. W sytuacji gdy istnieją niestandardowe skróty klawiszowe sekcja
jest wymagana. Zaczyna się śródtytułem: Skróty klawiszowe. Jest to obowiązkowa forma
tego śródtytułu i musi być wiernie odwzorowana.
Niestandardowymi skrótami klawiszowymi są takie, które nie są domyślnymi oferowanymi
skrótami w poszczególnych przeglądarkach internetowych lub w systemach operacyjnych.
Wzorzec:
Skróty klawiszowe
Oprócz standardowych skrótów klawiszowych dodaliśmy szybkie przejście
do wyszukiwarki za pomocą skrótu „Alt+W”.
Zgłaszanie uwag i wniosków o zapewnienie
dostępności cyfrowej
Sekcja jest wymagana. Zaczyna się śródtytułem: Informacje zwrotne i dane kontaktowe.
Jest to obowiązkowa forma tego śródtytułu i musi być wiernie odwzorowana.
W sekcji podaje się nazwę komórki organizacyjnej lub imię i nazwisko osoby, do której
zgłasza się problemy z dostępnością cyfrową oraz dane kontaktowych (telefon i adres
e-mail) do tej komórki lub osoby, wraz z odpowiednimi identyfikatorami.
Dobrą praktyką jest podanie numeru telefonu komórkowego w celu umożliwienia kontaktu
przez SMS (preferowanego sposobu kontaktu dla osób Głuchych), jak również
przedstawienie numerów telefonu w odpowiednich znacznikach HTML (wzorzec poniżej) w
celu zautomatyzowania wybierania numeru na urządzeniu mobilnym.
Drugim koniecznym elementem tej sekcji jest opis procedury zgłaszania wniosków
o dostępność cyfrową strony internetowej lub aplikacji mobilnej, lub ich elementów. W opisie
musi znaleźć się koniecznie opis sposobu zgłaszania problemów, informacja o terminach na
reakcję podmiotu i sposobach jego reagowania na nie.
Wzorce:
Dla strony internetowej
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
Ministerstwo Cyfryzacji – warunki techniczne publikacji i struktura dokumentu elektronicznego deklaracji dostępności.
23
Wszystkie problemy z dostępnością cyfrową tej strony internetowej
możesz zgłosić do Jana Kowalskiego —
mejlowo jan.kowalski@gov.pl lub
telefonicznie 22 100 10
10.
Każdy ma prawo wystąpić z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej
tej strony internetowej lub jej elementów.
Zgłaszając takie żądanie podaj:
- swoje imię i nazwisko,
- swoje dane kontaktowe (np. numer telefonu, e-mail),
- dokładny adres strony internetowej, na której jest niedostępny
cyfrowo element lub treść, - opis na czym polega problem i jaki sposób jego rozwiązania byłby dla
Ciebie najwygodniejszy.
Na Twoje zgłoszenie odpowiemy najszybciej jak to możliwe, nie później
niż w ciągu 7 dni od jego otrzymania.
Jeżeli ten termin będzie dla nas zbyt krótki poinformujemy Cię o tym.
W tej informacji podamy nowy termin, do którego poprawimy zgłoszone
przez Ciebie błędy lub przygotujemy informacje w alternatywny sposób.
Ten nowy termin nie będzie dłuższy niż 2 miesiące.
Jeżeli nie będziemy w stanie zapewnić dostępności cyfrowej strony
internetowej lub treści, wskazanej w Twoim żądaniu, zaproponujemy Ci
dostęp do nich w alternatywny sposób.
Dla aplikacji mobilnej
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
Wszystkie problemy z dostępnością cyfrową tej aplikacji mobilnej
możesz zgłosić do Jana Kowalskiego —
mejlowo jan.kowalski@gov.pl lub
telefonicznie 22 100 10
10.
Każdy ma prawo wystąpić z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej
tej aplikacji mobilnej lub jej elementów.
Zgłaszając takie żądanie podaj:
- swoje imię i nazwisko,
- swoje dane kontaktowe (np. numer telefonu, e-mail),
- numer wersji aplikacji mobilnej oraz informację, w którym dokładnie
miejscu jest problem z dostępnością cyfrową, - opis na czym polega problem i jaki sposób jego rozwiązania byłby dla
Ciebie najwygodniejszy.
Na Twoje zgłoszenie odpowiemy najszybciej jak to możliwe, nie później
niż w ciągu 7 dni od jego otrzymania.
Jeżeli ten termin będzie dla nas zbyt krótki poinformujemy Cię o tym.
W tej informacji podamy nowy termin, do którego poprawimy zgłoszone
przez Ciebie błędy lub przygotujemy informacje w alternatywny sposób.
Ten nowy termin nie będzie dłuższy niż 2 miesiące.
Ministerstwo Cyfryzacji – warunki techniczne publikacji i struktura dokumentu elektronicznego deklaracji dostępności.
24
Jeżeli nie będziemy w stanie zapewnić dostępności cyfrowej aplikacji
mobilnej lub treści, z Twojego zgłoszenia, zaproponujemy Ci dostęp do
nich w alternatywny sposób.
Obsługa wniosków i skarg związanych z
dostępnością
Sekcja jest wymagana. Zaczyna się śródtytułem: Obsługa wniosków i skarg związanych
z dostępnością. Jest to obowiązkowa forma tego śródtytułu i musi być wiernie
odwzorowana.
Blok zawierający opis procedury objęty jest znacznikami sekcji (
i posiada identyfikator a11y-procedura.
Niezbędny jest opis procedury skargowej wskazanej w art. 18 ust. 7-8 ustawy o dostępności
cyfrowej, w tym ewentualnie podanie danych podmiotu, do którego skarga może być
złożona. Szczegółowe informacje na temat procedury składania skarg do podmiotów
publicznych znajdują się w Dziale VIII Kodeksu Postępowania Administracyjnego.
W tej podsekcji podawany jest także link do strony internetowej Rzecznika Praw
Obywatelskich, do którego skarżący może zwrócić się z prośbą o interwencję. Szczegółowe
informacje na ten temat można znaleźć na rządowym portalu gov.pl.
Wzorzec:
Obsługa wniosków i skarg związanych z dostępnością
Jeżeli w odpowiedzi na Twój wniosek o zapewnienie dostępności
cyfrowej, odmówimy zapewnienia żądanej przez Ciebie dostępności
cyfrowej, a Ty nie zgadzasz się z tą odmową, masz prawo złożyć
skargę.
Skargę masz prawo złożyć także, jeśli nie zgadzasz się na
skorzystanie z alternatywnego sposobu dostępu, który zaproponowaliśmy Ci
w odpowiedzi na Twój wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej.
Ewentualną skargę złóż listownie lub mailem do kierownictwa naszego
urzędu:
- Jan Nowak — Dyrektor Generalny Przykładowego Urzędu,
- Adres: ul. Przykładowa 12, 00-111 Przykład,
- mejl:
sekretariat@przyklad.gov.pl.
Pomocne
mogą być informacje, które można znaleźć na rządowym portalu
gov.pl.
Możesz także poinformować o tej sytuacji Rzecznika Praw Obywatelskich
i poprosić o interwencję w Twojej sprawie.
Ministerstwo Cyfryzacji – warunki techniczne publikacji i struktura dokumentu elektronicznego deklaracji dostępności.
25
Pozostałe informacje
Sekcja jest wymagana. Zaczyna się śródtytułem: Pozostałe informacje. Jest to
obowiązkowa forma tego śródtytułu i musi być wiernie odwzorowana.
W tej sekcji zawarte są podsekcje poświęcone:
aplikacjom mobilnym posiadanym przez podmiot (tylko w deklaracji strony
internetowej tego podmiotu),
dostępności architektonicznej siedziby podmiotu (lub link do takiej informacji),
dostępności komunikacyjno-informacyjnej (lub link do takiej informacji).
Aplikacje mobilne
Podsekcja jest opcjonalna. Jest wymagana jeśli podmiot posiada aplikacje mobilne.
Zaczyna się śródtytułem: Aplikacje mobilne. Jest to obowiązkowa forma tego śródtytułu i
musi być wiernie odwzorowana.
Podsekcja objęta jest znacznikami sekcji (
W treści deklaracji wymienia się aplikacje mobilne wraz z linkami do stron, na których można
je pobrać. Dodaje się te linki do deklaracji dostępności tych aplikacji mobilnych.
Wzorzec:
Aplikacje mobilne
Ministerstwo Cyfryzacji udostępnia następujące aplikacje mobilne:
Stan dostępności architektonicznej
Podsekcja jest wymagana. Zaczyna się śródtytułem: Dostępność architektoniczna. Jest to
obowiązkowa forma tego śródtytułu i musi być wiernie odwzorowana.
Podsekcja objęta jest znacznikami sekcji (
Ministerstwo Cyfryzacji – warunki techniczne publikacji i struktura dokumentu elektronicznego deklaracji dostępności.
26
Informacje zawarte w tym bloku to adres siedziby głównej podmiotu publicznego, opis jej
dostępności architektonicznej lub link do innej strony internetowej, na której taki opis jest
zamieszczony.
Jeśli sekcja zawiera link do opisu dostępności architektonicznej, to jest on oznaczony
identyfikatorem a11y-architektura-url).
Dobrą praktyką będzie dodanie w tej podsekcji danych kontaktowych do koordynatora
dostępności podmiotu publicznego.
Wyczerpujący opis dostępności architektonicznej powinien odpowiadać na pytania:
czy osoby na wózku mogą wjechać do budynku, na wszystkie jego kondygnacje;
w jaki sposób osoba na wózku inwalidzkim może dostać się do budynku;
czy drzwi i ściany szklane oznaczone są kontrastową taśmą;
czy schody wyposażone są w poręcze;
czy stopnie schodów oznaczone są kontrastowymi pasami;
czy przyciski w windzie oznaczone są alfabetem brajla;
czy winda wyposażona jest w komunikaty głosowe;
czy jest toaleta dla osób z niepełnosprawnościami;
czy jest parking dla osób z niepełnosprawnościami;
czy są i gdzie się znajdują tyflomapy;
czy pomieszczenia w budynku oznaczone są tabliczkami z wypukłymi cyframi
i alfabetem brajla;
czy podmiot stosuje w swoim budynku dźwiękowe systemu nawigacji dla osób
niewidomych;
informacja o prawie wstępu z psem asystującym i ewentualnych uzasadnionych
ograniczeniach.
W tej sekcji można podać także inne informacje skierowane do osób
z niepełnosprawnościami, na przykład sposób dojazdu komunikacją miejską czy zdjęcie
budynku, którego dotyczy opis, informacje o dostępności architektonicznej innych (niż
siedziba) budynków podmiotu.
Wzorzec:
Dostępność architektoniczna
Przykładowy Urząd — ul. Przykładowa 10, Przykład
Do budynku prowadzą 2 wejścia oznaczone literami A i B. Do obu wejść
prowadzą schody. Przy schodach do wejścia A jest podjazd dla wózków. Dla
gości przeznaczone jest wejście A.
Recepcja jest po prawej stronie od wejścia A. Dalsze przejście
zabezpieczone jest bramkami, przez które może przejechać osoba na
wózku.
Dla osób na wózkach dostępny jest tylko korytarz i pomieszczenia na
parterze. Do części korytarza prowadzą schody, które można pokonać za
pomocą platformy schodowej. W budynku nie ma windy.
Toaleta dla osób z niepełnosprawnościami jest na parterze, na wprost
klatki schodowej.
Ministerstwo Cyfryzacji – warunki techniczne publikacji i struktura dokumentu elektronicznego deklaracji dostępności.
27
Przed budynkiem są 2 miejsca parkingowe dla osób z
niepełnosprawnościami.
Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem
asystującym i psem przewodnikiem.
Przykład z przekierowaniem do opisu (ze znacznikami i identyfikatorami)
Dostępność architektoniczna
Przykładowy Urząd — ul. Przykładowa 10, Przykład
Budynek jest w pełni dostępny dla osób poruszających się na wózku. Szczegółowy opis dostosowania naszej siedziby
głównej.
Stan dostępności komunikacyjno-informacyjnej
Podsekcja jest wymagana. Zaczyna się śródtytułem: Dostępność komunikacyjnoinformacyjna.
Jest to obowiązkowa forma tego śródtytułu i musi być wiernie odwzorowana.
Podsekcja objęta jest znacznikami sekcji (
W podsekcji podany jest opis dostępności komunikacyjno-informacyjnej podmiotu lub link do
strony internetowej, na której taki opis jest zamieszczony.
W opisie konieczne jest podanie informacji o możliwości (lub jej braku) skorzystania
z pomocy tłumacza języka migowego w kontakcie z podmiotem za pośrednictwem środków
komunikacji elektronicznej np. przez komunikator.
Dobrą praktyką jest podanie w tej sekcji linków do informacji o danym podmiocie
przygotowanych w formacie łatwym do czytania i rozumienia (tzw. ETR) oraz
przetłumaczonych na polski język migowy.
Można także podać inne informacje istotne dla sprawnej komunikacji z podmiotem osób z
niepełnosprawnościami, np. informację o zamontowanej w budynku pętli indukcyjnej.
Wzorzec:
Dostępność komunikacyjno-informacyjna
W recepcji i w każdym innym miejscu można skorzystać z tłumacza
polskiego języka migowego (PJM) online. Usługa jest dostępna w godzinach
pracy urzędu. Usługa jest bezpłatna dla osób niesłyszących i
Głuchych.
W budynku nie ma pętli indukcyjnych.
Ministerstwo Cyfryzacji – warunki techniczne publikacji i struktura dokumentu elektronicznego deklaracji dostępności.
28
Podsumowanie
Należy podkreślić, że w przygotowan